Skip to main content

19 tips voor betere webtekstenDe bezoeker van je website wil in korte tijd de informatie krijgen die hij zoekt. Als je webteksten hierop zijn toegespitst, houd je de bezoeker vast. Betere webteksten vergroten conversie en verhogen tevens je positie in zoekresultaten.

Om dit snel en effectief te bereiken, moet je webteksten op een bepaalde manier schrijven. Hiervoor geef ik je 19 tips:

  1. Gebruik een korte, aansprekende titel. Het liefst met relevante zoekwoorden.
  2. Val met de deur in huis. Begin meteen met de kern van de tekst. Ga daarna pas in op details.
  3. Begin je tekst met een vraag. Zo spreek je de bezoeker direct aan, je activeert hem.
  4. Zet de voordelen voor je bezoeker centraal. Denk altijd vanuit je (potentiële) klant, niet vanuit jezelf of je bedrijf.
  5. Maak gebruik van subkopjes. Op die manier deel je lange pagina’s op in behapbare stukjes.
  6. Deel de tekst op in korte alinea’s. Bij voorkeur maximaal vijf zinnen per alinea.
  7. Schrijf korte zinnen (het liefst 10 tot 15 woorden).
  8. Gebruik niet meer dan één komma per zin. Probeer eventueel zinnen op te breken in kortere zinnen.
  9. Gebruik interne links om navigatie naar andere pagina’s mogelijk te maken. Zo stuur je de bezoeker ongemerkt naar je bestelpagina.
  10. Eindig de tekst met een ‘call to action’. Dit zorgt voor een hogere conversie.
  11. Maak gebruik van vetgedrukte woorden om extra aandacht te trekken waar dat nodig is.
  12. Gebruik opsommingtekens of genummerde lijsten (zoals deze). Dit maakt je tekst overzichtelijk en scanbaar.
  13. Schrijf zoals je spreekt, maar vermijd vakjargon.
  14. Leg je eigen persoonlijkheid in de tekst. Durf anders te zijn!
  15. Gebruik humor, maar met mate. Je bezoeker kan het verkeerd interpreteren…
  16. Maak de tekst actief. Vermijd het woord ‘door’. Meestal is een zin waarin je ‘door’ gebruikt, een passieve zin. Maak er een actieve zin van.
    Je website wordt tot in de puntjes verzorgd door Victor.
    Victor verzorgt je website tot in de puntjes.
  17. Vermijd vormen van ‘worden’. Dit is een vervolg op tip 16. Laat de vorm van  ‘worden’ weg en maak van het voltooid deelwoord een persoonsvorm.
    Het project wordt direct gestart.
    We starten het project direct.
  18. Vermijd ook vormen van ‘zullen’ en ‘zouden’. Met ‘zullen’ en ‘zouden’ creëer je afstand. Vermijd deze werkwoordsvormen en de bezoeker voelt zich meer betrokken.
    Je zou deze tips meteen toe kunnen passen voor meer conversie.
    Pas deze tips meteen aan voor een grotere conversie.
  19. Gebruik het woord ‘men’ niet. Gebruik liever ‘je’, ‘u’, ‘wij’ of ‘zij’. Niemand voelt zich persoonlijk aangesproken door ‘men’. Dit creëert onnodig afstand.
    Voor meer tips kan men contact opnemen via info@victorwebdesign.nl.
    Neem voor meer tips contact op via info@victorwebdesign.nl.

Kijk welke van deze tips je meteen zelf toe kunt passen. Je gaat merken dat het je bezoekers vast houdt en actie laat ondernemen. Bijkomend extraatje is dat een hogere positie in zoekresultaten vanzelf volgt!

Zelf geen zin of tijd om je tekst aan te passen? Ik neem de taak graag over! Mail mij voor de mogelijkheden: info@victorwebdesign.nl (dat is mijn “call to action”).

2 Reacties

  • Victor schreef:

    Dank je Carolien. En een hele goede aanvulling!
    Ik heb het ‘meteen’ aangepast.

  • Carolien Van den Neste schreef:

    Ha Victor,

    goede praktische tips. Een aanvulling: herhaal woorden niet onnodig. ‘ Kijk meteen welke tips je je meteen zelf kunt toepassen.’ In deze zin kun je de eerste ‘meteen’ weghalen voor meer effect.
    Groet, Carolien

Laat je reactie achter