Herken spam: een praktijkvoorbeeld

Spam hoort helaas bij de dagelijkse ergernissen van iedereen die e-mailt. Spamfilters worden steeds beter en slimmer, maar dat worden cybercriminelen ook. Het is en blijft een kat en muis spel waarbij er waarschijnlijk nooit een winnaar zal opstaan.

Vandaag kreeg ik weer een mooi spambericht binnen. Niet meteen herkenbaar als spam en daardoor gewoon in de inbox beland. Daarom is het belangrijk zelf goed te bedenken of iets spam is of niet. Ik zal het voorbeeld van vandaag gebruiken om je daarvoor enkele tips te geven.

Laat ik beginnen het volledige bericht (voor de veiligheid zonder links) te delen met jullie:

Van: info@althuislogistiek.com
Onderwerp: Niewe afspraak voor pakketlevering 3263831
Aan: info@victorwebdesign.nl

Althuis Logistiek BV
Demkaweg 412
3555HW Utrecht

Telefoon: 030 679125
Email: info@althuislogistiek.com

Geachte heer / mevrouw,

Op woensdag 3 mei om 11:24 heeft een van onze chauffeurs geprobeerd om een pakket voor Victor Webdesign af te leveren op het onderstaande adres.

Victor Webdesign
Floresstraat 25
9715HN GRONINGEN

Door onbekende redenen is het onze chauffeur niet gelukt om deze bestelling te bezorgen. Wij willen u verzoeken om een nieuwe afspraak te maken om alsnog deze levering te voltooien.

Om een nieuwe afspraak te maken dient u het afsprakenformulier dat automatisch voor u is gegenereerd van onze website te downloaden en in te vullen. U kunt dit formulier vervolgens mailen naar planning@althuislogistiek.com

Het is tevens mogelijk om de bestelling op een ander adres te laten bezorgen.

Het afsprakenformulier is te vinden op onze website: http://althuislogistiek.com/formulieren/3263831.doc

Alle benodigde gegevens alsmede de afzeneders en inhoud van het pakket zijn te vinden in het bovenstaande formulier.

Let op! het is alleen mogelijk om een nieuwe afspraak via het afsprakenformulier te maken. Het is niet mogelijk om telefonisch of op een andere manier een nieuwe afspraak te maken.

Met vriendelijke groet,

Evelien Waterman

Disclaimer: De informatie in dit bericht, inclusief eventuele bijlage(s), is vertrouwelijk en uitsluitend bestemd voor de geadresseerde. Verstrekking aan en gebruik door anderen dan de geadresseerde is zonder toestemming niet toegestaan.

Er zijn een aantal richtlijnen om spam te herkennen. Met bovenstaand voorbeeld loop ik die graag met je door.

Afzender

Je kunt in veel gevallen bij de afzender al zien dat iets niet pluis is. Vaak is de afzender een bedrijfsnaam, maar het e-mailadres vergelijkbaar met d345@web-mail.ru. Een nederlands bedrijf zal nooit een dergelijk mailadres gebruiken, dus: spam! In dit geval klopt het e-mail adres wel met de afzender, maar toen ik zocht op Althuis Logistiek, kwam er alleen een lege website naar voren. Verdacht dus.
Bovendien heeft het telefoonnummer maar negen cijfers. Ze willen uiteraard niet dat je belt, want dan vallen ze al snel door de mand.

Aanhef

Omdat de zender vaak je naam niet weet, is de aanhef meestal algemeen. In dit geval dus “Geachte heer / mevrouw”. Wat ook gebruikt wordt, is het eerste deel van je emailadres. Bijvoorbeeld “Geachte info”.

Spel- en grammaticafouten

In spam staan de laatste tijd steeds minder taalfouten. Toch kan ik in dit voorbeeld ten minste twee spelfouten ontdekken. In het onderwerp staat “Niewe” in plaats van “Nieuwe”. Verderop staat in de tekst “afzeneders” verkeerd gespeld.

Links en bijlagen

Een groot deel van alle spam e-mails bevatten links of een bijlage. In dit geval willen ze wel heel graag dat ik hun .doc bestand download.

Inhoud

Vaak klopt de inhoud niet. In dit geval is mijn adres niet correct. Ook was ik woensdag om 11.32 gewoon aanwezig…

 

Als je hebt geconcludeerd dat je te maken hebt met spam, is het belangrijk om hier goed mee om te gaan. Hiervoor heb ik drie belangrijke tips.

  1. Open nooit links en bijlagen
    Zodra je een link of bijlage opent, kun je al besmet zijn met een virus.
  2. Beantwoord nooit een spam e-mail
    Een reactie op een spam bericht geeft de ontvanger meteen waardevolle informatie over jou. Zo ben je in de toekomst waarschijnlijk een nog groter doelwit voor cybercriminelen.
  3. Gebruik je gezonde verstand
    In bovenstaand geval zegt mijn gezond verstand dat ik helemaal geen pakket verwacht. Bovendien gaan bij mij alarmbellen af als de bedrijfinformatie niet klopt.

Hopelijk behoed het bovenstaande praktijkvoorbeeld jou in de toekomst om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit. Met spam moeten we helaas leven, maar door alertheid hopelijk niet met cybercriminaliteit.

Is jou zelf iets opgevallen aan het spambericht?
Of heb je nog zelf tips tegen spam?

Laat je reactie hieronder achter.

Reageer

GRATIS nieuwsbrief