Skip to main content

Met de kwast in de ene hand en de muis in de andere kom ik deze weken door. Thuis bezig met een grote schilderbeurt, maar op het vlak van webdesign kan ik ook niet stilzitten.

Kleurgebruik maakt of breekt een website of huis. Elke kleur draagt een bepaalde sfeer over en heeft een bepaalde betekenis. Het belangrijkste in je huis en website is het gevoel dat je krijgt bij een bepaalde kleur.

Bewust of onbewust krijgen bezoekers van je website of huis in één oogopslag een bepaald gevoel bij binnenkomst. Gebruik daarom de juiste kleur om het juiste gevoel over te dragen. Dit is voor elke website en elk huis anders.

Rood

rood

De associaties vuur, romantiek, liefde en passie horen bij rood. Maar ook gevaar, kracht, agressie en actie zijn associaties die passen bij deze kleur. Als je website zaken behandelt met betrekking tot liefde en romantiek, kies dan voor rood.

Ook als je iets wilt laten opvallen, is rood een goede optie. Denk bijvoorbeeld aan een button voor impulsieve acties.

Paars

paars

Een combinatie van de kracht van rood en stabiliteit van blauw is paars. Het roept gevoelens op als elegantie, luxe, rijkdom en wordt gezien als de kleur van vorstelijkheid.

Paars word ook geassocieerd met kennis, onafhankelijkheid, creativiteit, mysterie en magie. Het is een zeer populaire kleur bij kinderen. Denk wel goed om de lichtheid van de kleur die je wilt gaan gebruiken. Licht paars is namelijk heel vrouwelijk en kan mannelijke bezoekers afschrikken.

Blauw

blauw

In tegenstelling tot lichtpaars is blauw juist de kleur van mannelijkheid. Verder staat het onder andere voor betrouwbaarheid, zakelijkheid, rust, stabiliteit en diepgang.

Blauw is en een ideale basis voor een zakelijke website, gezien bovengenoemde associaties. Aan te raden is om blauw niet te gebruiken als je eten wilt verkopen via je website. Blauw onderdrukt namelijk het hongergevoel.

Groen

groen

Groen is de kleur van de natuur. De kleur wordt dan ook meestal gebruikt bij websites die gaan over het mileu, flora en fauna.

Soms kan groen gebruikt worden om medische producten en therapieën aan te bieden. De kleur wekt naast natuur namelijk associaties op van genezing, hoop, evenwicht, leven en welzijn.

Geel

geel

Wil je het gevoel van geluk opwekken? Gebruik dan geel in je website. Het is namelijk de kleur van plezier, optimisme, zomer en energie.

Let wel op dat je de kleur niet in overvloed gebruikt, want dat kan afleiding veroorzaken. Mede omdat geel, net als rood, een kleur is om ergens nadruk op te leggen.

Oranje

oranje

In deze tijd van het WK zal oranje vooral met voetbal geassocieerd worden. Ben je echter géén voetbalfan of gebruik je de kleur nà 11 juli, dan is oranje vooral geschikt om het gevoel van eetlust op te wekken. Verder straalt oranje warmte, enthousiasme, vrolijkheid en vriendelijkheid uit.

Wil je iets goedkoops aanprijzen, gebruik dan ook oranje. Deze kleur wordt namelijk met goedkoop geassocieerd.

Zwart & wit

zwart

Met zwart kun je alle kanten op. Zwart en wit zijn vaak de kleuren van de rouw. Je kan zwart echter ook gebruiken om een stoer of rebels effect te creëren. In combinatie met andere kleuren kan het zelfs elegant overkomen. Wit staat vooral voor openheid en eerlijkheid. Daarom wordt wit vaak in combinatie met blauw gebruikt bij zakelijke websites.

Gebruik je in je website zwart als achtergrond, let dan vooral op de leesbaarheid. Je kan de leesbaarheid vergroten door goed gebruik van ruimtes, lettertypes en andere kleuren. Denk er ook aan dat zwart al snel wordt geassocieerd met underground sites.

Conclusie

Zoals je begrijpt moet je met heel veel dingen rekening houden bij de keuze van kleuren voor je website. Het gaat echter vooral om het gevoel dat je er zelf bij hebt. Dat gevoel kan in andere landen anders zijn dan in Nederland. Komen bezoekers van je website voornamelijk uit het buitenland, neem dan vooral hun associaties mee in de bepaling van je kleurgebruik. In Amerika is groen bijvoorbeeld de kleur van geld en in Korea betekent het ongeluk. In sommige islamitische landen word paars geassocieerd met prostitutie en in katholieke culturen vertegenwoordigt het de dood. In Europese landen staat blauw voor vrede, maar in Japan staat het juist voor criminaliteit.

Het is nogal wat om over na te denken en dit is nog maar een greep uit alle kleuren en associaties. Kijk eens op Siba Graphics voor een nòg completer overzicht van landen en hun associaties met kleuren.

Ik pak de kwast maar weer eens op en ga hier alles wit verven voor een ruimtelijk gevoel, grijs voor wat elegante accenten en blauw voor de rust. Welkom thuis!

9 Reacties

  • Evert schreef:

    Leuk om te zien dat je je eigen blog begint, Victor. Helder beschreven artikel trouwens.

    Hoe ben je tot de kleurcombinatie op jouw website gekomen? Mijn vermoeden: een elegante eerlijke weblog, met rebelse teksten…

    Groet Evert

  • Victor schreef:

    Bedankt voor je compliment Evert. Ik vind het zelf ook heel leuk om te doen.

    Goede vraag trouwens, hoe ik aan mijn kleurencombinatie ben gekomen. Voor de weblog heb ik hetzelfde kleurenschema gebruikt als voor mijn bedrijf Victor Webdesign. Hiervoor heb ik blauw als uitgangspunt genomen (zakelijk & betrouwbaar). Toen ben ik mede met behulp van Colorscheme Designer gaan spelen met de kleuren. Het was mijn bedoeling om een fris kleurenschema te maken met kleuren die dicht bij elkaar liggen. Daarbij staat paars voor creativiteit, wat weer heel goed bij mijn branche past. Turquoise heb ik in bovenstaand artikel niet benoemd, maar staat onder andere voor frisheid.

  • Annabelle schreef:

    Interessante blog over kleurgebruik. Zet je aan ’t denken. Zelf heb ik bij de keuze van mijn website kleuren geen bewuste keuzes gemaakt, en heb op gevoel kleuren bedacht die het beste passen bij wat ik uit wil dragen. Het werd een mix van ‘groen’ en ‘rood’: creëren van rust, maar op een daadkrachtige wijze; natuurlijke ondersteuning vanuit ’t hart gegeven.

    Succes verder met je blog en ik ben benieuwd naar de volgende teksten.

  • Monique schreef:

    Leuk om iets over kleurgebruik te lezen. Zelf heb ik bewust gekozen voor blauw op mijn site omdat mijn kantoor naar mijn kleinzoon Deniz is genoemd en dat is turks voor zee.
    Daarnaast is het ook wel leuk om nu te weten dat blauw staat voor betrouw-baarheid, zakelijkheid, rust, stabiliteit en diepgang.
    Dat klopt wel heel erg met waar ik voor sta en wat in mijn branche (financiële dienstverlening)erg belangrijk is.

    Op naar de volgende blog Victor, bij deze chapeau! en succes met je verfklus.

  • Yvonne schreef:

    Mooi om te zien dat we allemaal, op gevoel of om voor de hand liggende redenen, de kleur hebben gekozen die goed past bij het product dat eenieder aanbiedt!

    Dat geldt ook voor mijn website: in kennis en creativiteit is voorzien en een rondleiding is extra bijzonder als er iets magisch aan is toegevoegd. De dag wordt er vrolijker van!

    Ik ben nieuwsgierig naar je volgende blog.

  • Victor schreef:

    Lijkt me een interresant boek Warner. De auteur kijkt er toch met een frisse blik naar. Ik ge me er zeker in verdiepen.

    Bedankt voor de tip!

  • Barbera schreef:

    Hoi Victor,

    Ken je het concept colour coaching van Thelma van der Werf (www.colourcomfort.com)? Zij heeft dit in eerste instantie ontwikkeld voor kleding en uitstraling en al snel de conclusie getrokken dat dit veel breder is en juist ook van toepassing is voor webdesigners. Kleur is emotie en daar zeg je alles mee. Het is goed je erin te verdiepen alvorens je beslist welke kleuren je gebruikt voor je bedrijf, wat wil je uitstralen en laat dit terugkomen in je totale communicatie zoals in kleding, je logo, briefpapier, websites, weblogs. Is dit niet congruent geef je de verkeerde boodschap.

    Veel succes,
    Barbera Smit (o.a. colour Coach, http://www.barberasmit.nl)

  • Victor schreef:

    @ Barbera: Het concept kende ik al, de website nog niet. Bedankt voor de link. Het benadrukt maar weer het belang van de kleurkeuze. Vandaar ook mijn artikel hierover.

Laat je reactie achter