Skip to main content

seo-content-writing-tips_zoekwoord

Wist je dat 98% van de internetgebruikers zoekt via zoekmachines? Koploper Google heeft wereldwijd bijna 3 miljard zoekopdrachten per dag! Genoeg reden dus om zoekmachines serieus te nemen. En stappen te ondernemen!

De komende tijd geef ik je via dit weblog tips en uitleg over SEO, oftewel Search Engine Optimization. Ik leg uit hoe je je eigen website kan optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Dit doe ik aan de hand van vijf blogs.

Deze eerste gaat over Content, oftewel inhoud. Goede inhoud is het uitgangspunt van een geoptimaliseerde website. Zonder unieke, volledige en passende inhoud zal je geen hoge positie in zoekresultaten behalen.

Doelgroep

Om te bepalen wat goede inhoud is, moet je eerst achterhalen wie de doelgroep is. Je website is immers voor de bezoekers, niet voor jezelf.

  • Pas de inhoud op je doelgroep aan. Vaak is het beter dat je vakjargon vermijdt.
  • Ga na op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt. Zorg er vervolgens voor dat die zoekwoorden voldoende in de tekst zijn verwekt (ideaal is 6 tot 10%).

SEO inhoud

Webteksten worden anders gelezen dan boeken, folders of tijdschriften. Bezoekers van websites houden er van om teksten te scannen. Ook zoekmachines scannen tekst. Hier enkele tips om je inhoud leesvriendelijk te maken voor zoekmachines en bezoekers van je website.

  • Beperk je tot de kern. Daarbij is 300 woorden per pagina een goede maatstaf.
  • Plaats de belangrijkste inhoud in het begin. Ga daarna pas in op details.
  • Maak nuttig gebruik van titels, kopjes en zogenaamde “bulleted lists” (zoals deze). Het leest makkelijk en zoekmachines zijn er gek op.
  • Gebruik korte zinnen.
  • Benadruk belangrijke tekst door het vetgedrukt te plaatsen.
  • Wees direct. Gebruik in plaats van “Als u meer informatie wilt hebben kunt u contact opnemen” liever een directere aanpak zoals “Neem contact op voor meer informatie”.
  • Wees uniek. Niet alleen in vergelijking met concurrenten, maar zorg er voor dat elke afzonderlijke pagina unieke inhoud heeft.
  • Gebruik afbeeldingen met mate. Ze vergroten de laadtijd. Zoekmachines kunnen bovendien afbeeldingen niet “zien”.

Volgende keer komt de technische kant van SEO aan bod. Dan kun je lezen hoe de HTML codering van een geoptimaliseerde website er uit ziet. Hopelijk blijf je het volgen.

Plaats hieronder een reactie als je zelf tips, vragen of opmerkingen hebt.

11 Reacties

  • Oscar schreef:

    Als 98% van de internetgebruikers zoekt via zoekmachines, hoe zoekt die andere 2% dan op internet?

  • Victor schreef:

    Goede opmerking.

    Je zou het bijna vergeten, maar je kan ook op andere manieren vinden wat je zoekt op het internet. Denk bijvoorbeeld aan startpagina.nl, de digitale telefoongids of wikipedia.

  • Arne Lampe schreef:

    Hoe staat SEO nu ten opzichte van Google Instant? Iedereen krijgt nu eigenlijk een eigen pagina te zien afhankelijk van wat er ingetypt wordt, lijkt me een stuk lastiger voor SEO?

  • Victor schreef:

    Google Instant is eigenlijk niets anders dan een snellere manier om zoekresultaten weer te geven.

    Het nieuwe snufje laat zoekresultaten alvast zien, voordat je wellicht klaar bent met typen. Des te meer letters je intypt, des te beter zullen de zoekresultaten bij je zoekopdracht passen.

    De besparing van 2 tot 3 seconden per zoekopdracht lijkt niet veel, maar is het wel als je alle 3 miljard dagelijkse zoekopdrachten optelt

  • Erna schreef:

    Mijn website heb ik net vernieuwd en kan deze tips zeker goed gebruiken.
    Dank je, ik neem zeker nog eens een kijkje.

  • Marcel Diks schreef:

    Hallo Victor,

    Zeer waardevolle informatie voor mij! Dank!

    Ik heb een website in OS Commerce (toolsonline.nu) en heb sinds enige maanden de website http://www.gereedschapspecialist.nl live gezet. Wij zijn nu vooral bezig met het vullen van de site met nieuw producten en we hebben nog enkele honderden producten te gaan. Als dit erin zit gaan we aan de slag met de META informatie. Jouw gegeven tips zijn daarbij van harte welkom!

    Gr,
    http://www.gereedschapspecialist.nl

    Marcel Diks

  • margreet schreef:

    Wat fijn dat je over content begint als nummer: 1. Je hebt niks aan dure SEO campagnes als je geen goede content hebt. Wat is je boodschap? Wat wil je duidelijk maken aan jouw klanten? Zet die steekwoorden op papier. Maak het niet te breed, maar ook niet te specifiek. Seleecteer en elimineer totdat je een lijst hebt met 10 woorden die jouw business omvatten. Schrijf voor elk woord een internetpagina. Heb je daarbij hulp nodig en meer expertise? Als content manager wil ik je daar graag bij helpen: http://www.infaqt.nl

  • Victor schreef:

    @ Erna & Marcel: Graag gedaan. Hopelijk kunnen jullie er zelf mee aan de slag. Laat het me anders gerust weten. En houdt de vijf-delige serie in de gaten. Goede inhoud is nog maar het begin…

    @ Margreet: Inhoud is zeker de basis voor een goede SEO. Door goed gekozen inhoud weet je waar je je op moet richten. Je manier van steekwoorden past zeker thuis in het rijtje tips. Dank daarvoor.

  • Marion schreef:

    Hé Victor, wat fijn jouw tips zeg !!
    Dank voor het delen ervan, want ik kan er wel wat mee.

    groetjes,
    Mairon

  • Marcella schreef:

    Dag Victor,
    Dank voor deze tip, deel 1.
    Vooral: Ga na op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt. Zorg er vervolgens voor dat die zoekwoorden voldoende in de tekst zijn verwekt (ideaal is 6 tot 10%). En dat is het hem nou juist. Aan diverse mensen heb ik al voorgelegd wat ik wil gaan doen en dat begrijpen ze precies. Als ik hen dan vraag waarop zij zouden gaan zoeken als ze zo iemand als ik nodig hebben weten ze dat niet. Hoe kom ik daar achter, weet jij iemand die mij daarmee kan helpen?
    of komt deze informatie misschien nog in een van je volgende delen?
    Met hartelijke groet,
    Marcella van der Meer
    Zaandam

  • Victor schreef:

    @Marcella:

    Het kan soms lastig zijn om je goed te verdiepen in je doelgroep. Toch is dit essentieel. Niet alleen voor de SEO van je website, maar ook om je diensten goed op hen te kunnen toespitsen.

    Er zijn een aantal programma’s die je kunnen helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden. Die komen in het vijfde deel van deze weblogserie aan bod. Uiteraard mag je altijd bij mij aankloppen voor hulp. Ik kan aan de hand van de programma’s kijken welke zoekwoorden voor jouw specifieke doelgroep nuttig zijn.

Laat je reactie achter