Skip to main content

Klik hierWat heb je aan duizenden bezoekers als ze geen actie ondernemen op je website? Hoe je die acties kan stimuleren behandel ik in dit deel. Het omzetten van bezoeker tot klant wordt ook wel lead conversion genoemd.

DOEL

Het doel van een bedrijf, individu of instelling is uitgangspunt voor een goede lead conversion. Houd te allen tijde dit doel voor ogen. Alles wat je op de website plaatst, moet in principe bijdragen aan het behalen van het doel.

AIDA

Hoe een bezoeker actie onderneemt wordt in een veelgebruikt marketingmodel weergegeven. Dit model heet AIDA en behandelt de vier stappen die een bezoeker tot klant moeten maken.
AIDA model

De eerste stap is de aandacht die je moet trekken. Je moet boven concurrenten uit steken, zodat mensen je weten te vinden.
Als iemand jouw website heeft gevonden is het van belang om interesse te wekken. Dit kan door relevante informatie te plaatsen op je website.
De stap vlak voor de actie is het scheppen van verlangen. Vergroot dit verlangen door kortingen, voordelen en sterke punten te benadrukken.
De laatste stap is het ondernemen van actie door de klant. Zorg er voor dat deze stap altijd beschikbaar is. Door het ontbreken van contactgegevens of , koopmogelijkheden zal het AIDA model niet werken.

Om alles nog even op een rijtje te zetten heb ik enkele do’s en don’ts van lead conversion op een rijtje gezet:

Do’s

  • Benadruk sterke punten
    Kortingen, acties en voordelen zijn interessant, dus zorg dat die duidelijk aanwezig zijn. Dit doe je bijvoorbeeld door contrasten te vergroten (rode knop op een witte pagina) of de grootte van een link of knop aan te passen.
  • Wees bereikbaar
    Hoe meer manieren je bereikbaar bent, hoe beter. Denk hierbij niet alleen aan je reguliere contactgegevens. Ook een contactformulier, nieuwsbrief, social media of zelfs chatmodule zijn mogelijkheden.
  • Wees relevant
    Zorg ervoor dat landingpagina’s (pagina’s waar mensen terecht komen door zoekmachines) relevante informatie bevatten. Iemand die zoekt op sinterklaaskado’s voor zijn kind heeft niets aan een website over kerstballen.
  • Zorg voor actieve linkteksten
    Actieve linkteksten zijn veel aantrekkelijker dan passieve. Vervang daarom tekst als “u kunt hier klikken om verder te gaan”  in “ga verder”.

Don’ts

  • Dode links
    Dit zijn links naar pagina’s die niet (meer) bestaan. Dit kan ervoor zorgen dat potentiële klanten van je website afdwalen.
  • Afleiding
    Nog te vaak zie ik websites met te drukke animaties en afleidende muziek. Doe dit alleen als het bijdraagt aan het doel.
  • Lange laadtijd
    Hoewel internetverbindingen steeds sneller worden, zijn er mensen met minder snel internet. Zorg er voor dat die mensen niet onnodig lang hoeven te wachten tot je pagina is geladen. Ze kunnen anders wel eens afhaken.

Testen & Meten

Hoe weet je of de aanpassingen die je hebt genomen leiden tot een grotere lead conversion? Simpel: testen & meten, meten & testen.

Het effect dat bepaalde aanpassingen op je website hebben is goed te testen. Online tools zoals Google Website Optimizer zijn hier een handig hulpmiddel voor.

In het laatste hoofdstuk van deze serie zal ik terug komen op tools die je helpen om je website te optimaliseren. Maar eerst komt nog een hoofdstuk over linkbuilding. Want, je link op zoveel mogelijk website plaatsen vergroot het aantal bezoekers, toch?

4 Reacties

  • Anja Veldhuizen schreef:

    Dag Victor,
    dank je wel voor je tips, ik loop alles nog eens na,
    vriendelijke groet,
    Anja

  • Victor schreef:

    Alstjeblieft Anja.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

  • Roel Oosterboer schreef:

    Victor bedankt,
    Dank je wel voor deze adviezen, in de tijd rond kerst zal ik mijn website zeker eens langs de maatlat leggen en kijken waar ik verbeteringen kan doorvoeren.

    Met vriendelijke groet,

    Roel Oosterboer

  • Victor schreef:

    Graag gedaan Roel.

    Een goede tip om als maatlat te gebruiken is een SEO rapport. Een dergelijk rapport geeft je inzicht in aanpassingen om je website te optimaliseren voor zoekmachines.

    Specifieke adviezen voor jouw website. De tips die ik in hier geef zijn namelijk goed toepasbaar, maar vrij algemeen.

Laat je reactie achter